لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف فتى الاحلام في الثلاثاء مايو 29, 2007 1:18 pm

السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
******************


إن لكل إنسان مهما كان أخطاء و عيوب , فهو محكوم في هذا بقدر من الله عز وجل أن خلق بشرًا

يعتريه النقص 'كل ابن آدم خطاء' .

وطبعاً أنا لا أقصد بالعيوب هنا ,, العيوب الخِلقَية ولكن أقصد

العيوب في التصرفات او الطباع ..

على سبيل المثال : لو كان لك صديق وهذا الصديق به من الصفات

الجميلة الشيء الكثير ولكنه نمّام

أو كذّاب أو كثير الكلام ,, هل ستواجهه ؟؟

واذا كانت هذه الصفات فيك ( مثلاً ) هل سترضى اذا واجهك بها .

بصراحة هل ستعتبرها هدية ؟؟؟؟!!!!!

أم ستعتبرها إهانة وتدخل فيما لايعنيني أم وقاحة؟

انتظر .. وفكر قبل الإجابة قليلاً .

إذا كنت تعتبر المصارحة بالعيوب هدية كما قال عنها سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه : ( رحم
الله امرأ اهدى إلي عيوبي ) . فما هو لون الغلاف أو شكل الغلاف ( أقصد هنا الأسلوب ) الذي تحب أن

تغلّف به هديتك ؟


[size=21]هل تعرف عيوبك بشكل واضح وجلي ؟ وأيهما أكثر وضوحا بالنسبة لك . عيوبك أو صفاتك الحسنة؟

بصراحة :

هل أنت مع هذه المقولة .. هل ترضى أن يصارحك احد بعيوبك ؟

_________________
avatar
فتى الاحلام
مشرف عام
مشرف عام

ذكر
عدد الرسائل : 1250
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 19/03/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف Bad~Girl في السبت يونيو 02, 2007 7:42 am

لا بالعكس ده حاجه تفرحني عشان النقد ساعات كتير بيكون نقد بناء
وبرضو متكسفش من حد انو اقول راي في واذكر عيوبو الموجوده فيه بس اعرف اقولها بطريقه مناسبه
avatar
Bad~Girl
مزيكاوى نشيط
مزيكاوى نشيط

عدد الرسائل : 105
تاريخ التسجيل : 01/06/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.tamerlovers.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف جنة الفردوس في السبت يونيو 02, 2007 8:48 am

وانا رأيى من رأى Bad~Girl

وشكراً على موضوعك الجميل ده

_________________
avatar
جنة الفردوس
مشرفه منتدى المسابقات
مشرفه منتدى المسابقات

انثى
عدد الرسائل : 4181
العمر : 26
تاريخ التسجيل : 19/04/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف فتى الاحلام في السبت يونيو 02, 2007 11:53 am

اولا شكرا على ردكم الجميل

ثانيا يعنى مش هيكون فى سنة زعل حتى
يعنى لو انا قولتلكم عيوبكم مش هتزعلوا
هههههههههه
انا بهزر انتم اكيد مفيكوش عيوب

_________________
avatar
فتى الاحلام
مشرف عام
مشرف عام

ذكر
عدد الرسائل : 1250
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 19/03/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف النمر الذهبى في السبت يونيو 02, 2007 3:59 pm

بجد الموضوع دة جامد اوى يا فتى ومن رئيى ان الموضوع دة ميزعلش لكن العكس
avatar
النمر الذهبى
مشرف منتدى الاغانى العربيه
مشرف منتدى الاغانى العربيه

عدد الرسائل : 185
تاريخ التسجيل : 19/03/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف فتى الاحلام في الأحد يونيو 03, 2007 5:40 am

خلاص يا جماعة احنا نطور الموضوع
وكل واحد يقول عيوب التانى بس براحة والتانى يجاوب


عدل سابقا من قبل في الثلاثاء يونيو 05, 2007 2:24 am عدل 1 مرات

_________________
avatar
فتى الاحلام
مشرف عام
مشرف عام

ذكر
عدد الرسائل : 1250
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 19/03/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف رونا في الإثنين يونيو 04, 2007 3:03 pm

كلامك عين العقل وموضوع قيم.


لأ بالعكس لو احد جاء وكلمك باللين والطيبة
ووضح عيوبك او شي فيك يجب تغييره فهنا يجب
أنا تقبل هذا الشيء بالطيب مثله مثل ما جائك باللين.

لو العكس فهذا شخص ليس محترم.

وأنا عن نفسي افرح واكون ممنونة لهذا الشخص......

"من الأفضل أن يرى الإنسان صورته في عيون الآخرين بدلا من أن يراها في المرآة"

تسلم ياخوي (فتى الأحلام) على الموضوع.
تقبل مروري والإضافة.

مع التحية
رونا
avatar
رونا
مزيكاوى فعال
مزيكاوى فعال

عدد الرسائل : 50
تاريخ التسجيل : 27/05/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.mazikana4all.tk/#

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف فتى الاحلام في الثلاثاء يونيو 05, 2007 2:25 am

شكرا على مرورك بجد

ونورتى الموضوع والمنتدى كلة
وشكرا على رايك الجميل

_________________
avatar
فتى الاحلام
مشرف عام
مشرف عام

ذكر
عدد الرسائل : 1250
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 19/03/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف alyabsd في الأربعاء يونيو 06, 2007 1:31 pm

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
دي اول مشاركة لي في المنتدى الجميل ده و لقيت موضوع أجمل علشان ابدأ به.
أحيي فتى الاحلام على موضوعه و فعلا صدق من قال رحم الله امرءا أهدى الي عيوبي و في رأيي المتواضع ان الصديق الحقيقي يظهر في مثل هذا الميدان يعني لو عايز تعرف اذا كنت قد اخترت صديق حقيقي لاحظ رد فعله لما تكون بتعمل حاجة غلط لو لقيته بيشجعك او على الاقل ما مش مهتم و ما بينصحكش ابتعد عنه فورا لأنه مش مخلص و مش حتلاقيه وقت ما تحتاج له بجد. اما اذا لقيته بينهرك و بيعتب عليك فتمسك به و لا تخسره حتى لو ما عجبكش كلامه في اول الامر لأن ده هو الصديق الحق الي يخاف عليك و زي ما بيقول المثل البلدي الشهير بيبكيك مش بيضحك الناس عليك.
تحياتي لكل من في المنتدى.

alyabsd
مزيكاوى جديد
مزيكاوى جديد

عدد الرسائل : 13
Localisation : cote d'ivoire
تاريخ التسجيل : 06/06/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.ebnmasr.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: لازم كلة يخش ويقول الحقيقة

مُساهمة من طرف فتى الاحلام في الخميس يونيو 07, 2007 5:54 am

بجد انا افتنعت بكلامك جدا جدا

وشكرا على ردك الجميل جدا
وفعلا يا جماعة لازم نختار الصديق قبل الطريق
وشكرا مرة تانية على مرورك الجميل للموضوع

_________________
avatar
فتى الاحلام
مشرف عام
مشرف عام

ذكر
عدد الرسائل : 1250
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 19/03/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى