المتلاعبين بالديانات السماويه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

المتلاعبين بالديانات السماويه

مُساهمة من طرف hend في الأحد يوليو 01, 2007 7:28 am

رؤوف محمد جلال او رؤوف عبد الملك
شخص اسلم والده لكى يستطيع حل احد المشاكل التى واجهته فى حياته العائليه حتى يطلق زوجته فاذلك لجأ الى الاسلام وقد اعتنق رؤوف الاسلام عن طريق التبعيه الدينيه وعندما افاق من غيبوبته اراد ان يعوه الى المسيحيه(مفكره بمزاجه)التى هى دين اجداده ويطلب تغيير عقيدته من مسلم الى مسيحى فى البطاقه الشخصيه والتى ترفض المحكمه المصريه ذلك وتطالب المشرعين بأطلاق اسم على هؤلاء المتلاعبين بالاديان السماويه.
رؤوف محمد جلال هو مرتد عن الاسلام ويستحق القتل ام انه لم يعد مايدعى ارتداد فى القانون الوضعى الحالى .
-هل مصر هى دوله دينيه تسير بالشريعه الاسلاميه فقط؟
-هل لايحق للمسيحى الذى اسلم ان يعود الى المسيحيه؟وهل يسمى ذلك ارتداد؟
-كيف تعامل المحاكم المصريه مثل هؤلاء الناس المتلاعبينبالاد يان السماويه؟
-وهل سيطلق عليهم اسم يميزهم عن المسلمين والاقباط فى مصر؟
-هل يجب ان يقام القصاص فى الدين(الحد)على هذا الرجل وامثاله؟
-ام هل سيطلق عليه اسم غير مرتد او اسم غير مسلم او اسم غير مسيحى ؟
-وهل ستشرع قانون يجرم مثل هؤلاء المتلاعبين بالاديان؟
-وهل ستتبع المحكمه قول الرسول صلى الله عليه وسلم فيما معناه(من بدل دينه ف اقتلوه)وهذالكلا م كان موجه للمسلمين فهل ستسير به المحكمه؟
-وكيف يلجأانسان عقيدته الاسلام الى الكنيسه لتساعده على الارتداد عن الاسلام؟
-وهل ستصبح هذه المشكله مشكله طائفيه فى مصر؟
-وهل ستعود مثل هذه الفتن الطائفيه الى مصر مره اخرى ؟
-وهل يمكن ان يكون حل هذه المشكله ان يظل مسلما فى الاوراق الرسميه ومسيحينا بارادته؟



انا حاولت انى اوضح الموضوع بمجموعه من الاسئله لان الموضوع مهم فعلا يا جماعه
ويممكن يسبب كارثه ومستنيه ردودكم وارائكم فى الموضوع ده من وجهه نظر انك مسلم ومن وجهه نظرك برده السياسيه يعنى لو كنت انت واحد من القضاه اللى بيحكمو على ده هتعمل ايه
شكرا ليكم يا جماعه ياريت تاخدو الموضوع باهميه

hend
مزيكاوى فعال
مزيكاوى فعال

عدد الرسائل : 59
تاريخ التسجيل : 02/06/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://yasater.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

رد: المتلاعبين بالديانات السماويه

مُساهمة من طرف زهرة مصرية في السبت سبتمبر 22, 2007 9:46 pm

تحياتى لكى ياهند على اثارتك للموضوع
فعلا الموضوع خطير جدا .. يعنى كل شوية بقى واحد يعتنق اى دين علشان يحل مشكلة صادفته
او يطلع من مأزق وقع فيه ... ايه هى الاديان السماوية دى ايه .. لعبة ندخلها ولما نزهق نطلع من اللعبة ونقول خلاص مش هنكملها ..
لا ... لازم يكون هناك حد لآمثال هؤلاء والا هنلاقيها ظاهرة بقى وتقليعة وهتنتشر
زى عمليات الاختطاف والسرقة والاغتصاب وغيرها من الكوارث الى طلعت فى المقدر جديد دى
بسبب الاحكام والقوانين الغير صارمة
وبصراحة بقى كل الى بيحصل وبينتشر ده نتيجة للدلع فى القوانين
وعلى رأى المثل : الي يلاقى دلع وميتدلعش ربنا يحاسبه
تحياتى لكى ياهند
avatar
زهرة مصرية
مزيكاوى جديد
مزيكاوى جديد

عدد الرسائل : 8
تاريخ التسجيل : 22/09/2007

معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.sharafeldeen.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى